ElliPee07.02.2017 18:10
Suomen World Vision kerää varoja tyttöjen silpomisen estämiseksi. Tämän vuotisen kampanjan nimeksi on annettu Pelasta pimppi ja kampanjatuotteena on heijastin, jossa siis lukee kampanjan nimi.
Alkoi suututtaa hirveästi, kun luin miten tärkeä asia on pilattu tosi typerällä nimellä. Tyttöhän siinä kai on tarkoitus pelastaa, joko kirjaimellisesti kuolemalta tai koko loppuiän kestäviltä kivuilta ja hankaluuksilta. Kumma kyllä nimeä ei juuri ole kritisoitu. Ainoan poikkeuksen löysin blogista http://marjatankirjat.blogspot.fi
Lady07.02.2017 20:37
Hupsista.
Asia on tärkeä ja kannatan kampanjaa, mutta kampanjan nimi on epäonnistunut. Kysymys on elämästä ja naisen arvosta.
Mandi08.02.2017 08:53
No johan nyt onkin, kampanja on erinomaisen hyvä ja kannatettava, mutta tuo nimi, se on täysin epäonnistunut.
Miksi ei voisi olla, pelasta tyttö?
Kapteenska08.02.2017 09:52
Arvoton ja mauton nimi. Alatyylinen. Naisten silpomisessa on kysymys elämästä ja kuolemasta, eksistentiaalisista ihmisyyttä koskevista oikeuksista sekä uskonnollisesta ja poliittisesta vallankäytöstä, yhteisöjen hierarkiasta jne. Joku järjen jättiläinen on polkaissut tuollaisen nimen. Häpeällistä.
kleopatra08.02.2017 10:46
Olen saanut paljon tuohon kampanjaan liittyvää mainospostia. Tarkoituksena tietysti tänä aikana kalastella klikkauksia, mutta epäilen vahvasti, että tuosta sloganista innostuvat tukisivat kampanjaa. Mutta itse kampanja on aiheellinen, jota voi tukea sloganista välittämättä.

Olen ollut tilanteessa, jossa olen tajunnut, että ylpeästi tyttärensä lyhyeksi ajeltuja hiuksia silittävä äiti olikin viemässä häntä ympärileikattavaksi. Ennen kuin pienen tytön naisen elämä oli alkanut, hänet vietiin runneltavaksi ja hänen naiseutensa tärveltiin. Julma tapa, jota äidit pitävät yllä yhteisöjensä suojassa.

Eri asia, mutta pohtimisen arvoinen on, mihin kaikkeen länsimainen muotiteollisuus yllyttää nuoria ja vähän vanhempiakin naisia, jotta he kelpaisivat ympäristölleen...
äite08.02.2017 12:42
Mahtaa olla kamala tunne, jos perhe vaatii silpomista ja sitten vielä kiinnitetään julkista huomiota keskenkasvuisen tytön sukupuolielimeen. Huh!

Onkohan tämä jonkun nuoren pojankollin keksintö?
saunu108.02.2017 14:48
Asia on tärkeä, mutta tuo ihan sopimaton kampanjanimi kääntää asian kenties vastakkaiseen suuntaan.

Varmaan samasta "mainostoimistosta" kuin aikoinaan Rosa Meriläisen eduskunnassa kantama rintanappi kuolemattomine sloganeineen.
Meriones08.02.2017 17:09
Samaa mieltä. Traagiseen asiaan kuuluu arvokas kielenkäyttö.

Kumma muuten ettei eduskunnan vahtimestari vahtinut paikan arvokkuutta ja kehottanut Meriläistä ottamaan nappia pois! Komsi joutui luopumaan villapaidastaan mennessään presidentin eteen.
fifty08.02.2017 17:45
Samantapaista yliammuntaa on ollut takavuosien Yhteisvastuukeräyksen mainonnassakin. Vielä tämänvuotinen juliste ei ole Itselleni tullut vastaan. Tänä vuonna kerätään ihmiskaupan vastaiseen työhön.
Luumu08.02.2017 17:52
Herättää kysymyksiä: Miten kampanjan nimi on voinut mennä läpi? Yksittäisen ihmisen päätöksellä vai onko kokonainen lauma menettänyt arvostelukykynsä? Mikä mainostoimisto tässä mahtaa olla takana?

@ Kleopatra

"Eri asia, mutta pohtimisen arvoinen on, mihin kaikkeen länsimainen muotiteollisuus yllyttää nuoria ja vähän vanhempiakin naisia, jotta he kelpaisivat ympäristölleen..."

Hyvin muotoiltu!
ginger08.02.2017 23:17
Helposti kyseenalaistan rahankerääjän, ja välikädet, jos on noinkin paljon outoa, niin kuin nyt tuo pimppi-sana. Kyse on sentään epäilemättä hirvittävästä tuskasta, minkä aikuiset naiset tieten tahtoen viattomalle pikkutytölle tuottavat. - Tietysti kampanjan nimi herättää keskustelua ja huomiota. Jopa minä katsoin mikä taho tuo SWV on. - Tuli mieleen joku Vuoden pakolaisnaiseksi valittu, joka junailikin isot verorahat Englantiin. - Jotenkin höveliä touhua tässä maassa. Kiukuttaa.
Selina11.02.2017 21:32
Tämä on jo niin paksua, ettei luulisi kenenkään edes vitsillä nimeävän. Osoittaa todella huonoa makua ja arvostelukyvyn puuttumista.
kvinna12.02.2017 11:18
Laitoin pienen summan rahaa keräykseen. Laitoin myös palautetta epäonnistuneesta kampanjanimestä. Jos takissani heiluisi heijastin, jossa lukee pelasta pimppi, ei kukaan ymmärtäisi sen yhteyttä mihinkään. Sain World Visionilta vastauksen,

Lämmin kiitos lahjoituksestasi ja palautteestasi. Pimppi on mielestämme kaunis,sinänsä neutraali sana,jolla arjessa ja kunnioittavasti viittaamme pienen tytön sukupuolielimiin. Pienellä tytöllä on oikeus elää lapsuus ja nuoruus ilman väkivaltaa, ilman ruumiillisen koskemattomuuden rikkomista.
Naisten ja tyttöjen sukuelinten silpominen on vakava ihmisoikeusloukkaus, jonka ehkäisemiseksi World Vision on toiminut jo pitkään. Haluamme kampanjassa tuoda esiin tätä vakavaa ihmisoikeuskysymystä ja lisätä suomalaisten tietoisuutta aiheesta sekä kerätä varoja Keniassa tekemällemme sitä ehkäisevälle työlle.
Pohdimme kampanjan nimeä pitkään, mutta se on iloksemme herättänyt enimmäkseen positiivista huomiota ja palautetta,
Ystävällisin terveisin
MN

Kaikesta muusta olen samaa mieltä, mutta en edelleenkään nimestä.
saunu112.02.2017 16:16
...pohdimme kampanjan mimeä pitkään...

Ja silti metsään meni todella kauas. Muuten tuo selitys on asiallinen mutta kampanjan nimi ihan alta riman. Keitä lienevät he positiivisesti suhtautuneet ja palautetta antaneet? Olis mielenkiintoista tietää.

Sinun tulee olla kirjautunut vastataksesi.

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy.